08-06-08

vlug nog wat leuke tips voor de zomer

Slanker met de juiste zomersnacks

Wil je nog snel enkele kilootjes kwijt, hoeven geen strenge diëten. De kunst bestaat erin slimme ingrediënten te kiezen. De zomer is dan de ideale periode om gezondere eetgewoonten aan te kweken. Rijke, romige gerechtjes zijn dan minder aantrekkelijk. Lichte en verfrissende smaken doen het beter. Fruit en groenten zijn in overvloed aanwezig. Schuim de marktjes af en bewonder het verse gamma aan groenten en fruit. Seizoensgroenten zitten boordevol vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels. Spaar de appels en appelsienen voor de herfst, eet verse aardbeien, meloenen, bessen, tomaten, komkommer, courgette, komkommer, bieten, erwten peulen.

1. Koude soep
Koude soep is een favoriet en caloriearm gerecht. Verse soepen zoals gazpacho of op basis van komkommer-dulle bevatten veel groenten en zijn een perfecte manier om de maaltijd te beginnen. Uit onderzoek blijkt dat een verse bouillonsoep aan het begin van de maaltijd maakt dat er minder wordt gegeten tijdens de maaltijd.

2. Watermeloen
Wie lust nu geen sappige watermeloen als het warm is? De helft van de watermeloen bestaat uit water. Zo is het een prachtige manier om de dorst te laven en de trek in zoet te verminderen.

3. Gegrilde groenten
Een ovenplaat gevuld met gegrilde groenten, is in de zomer een must-have. Gegrilde uien, paprika, courgette, wortelen, aubergine, asperges en knoflook horen steeds in de koelkast en kunnen na het grillen gemengd worden onder salades met geitenkaas bijvoorbeeld.

4. Salades
Een salade maken is snel en gezond. Een receptje heb je niet nodig. Maak reepjes of dobbelsteentjes van restjes vlees, groenten, kaas, een handjevol geroosterde noten. Mix met sla en een lichte vinaigrette. Extra smaakstoffen kunnen geplukt worden uit de tuin.

5. Calorie-arme dranken
Smoothies, gesuikerde drankjes, frisdrank, thee bieden een welkome afwisseling met het water. Ze gaan vlotjes binnen, zeker als het warm is. Onthou dat ook hun calorietjes even snel opgeslagen worden.

6. Fruitdesserts
Zoete snacks kunnen je goede eetgewoonten helemaal naar de vaantjes helpen. Desserts op basis van fruit doen de trek naar zoet verminderen. Denk eens aan gegrilde bananen met een bolletje light-ijs, gegrilde ananas met rum of gegrilde witte perziken met bramen en honing. Bevroren, donkere, zoete kersen smaken ook. Net als een bevroren banaan, bedekt met chocolade of bevroren druiven als geslaagde zoethoudertjes.(lvl)

20:57 Gepost door just me in gezondheid | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tips, dieten |  Facebook |

07-06-08

Oefeningen voor een platte bikinibuik

Wil je nog voor de zomer een strakke en platte buik? Dan moet je er zelf aan werken. Ondersaande oefeningen zijn gebaseerd op Pilates. Ze concentreren zich op de buik, maar zetten het hele lichaam aan het werk. Herhaal ze drie tot vier keer per week en je krijgt een buikje waar iedereen jaloers op is.

1. Been in de lucht
Ga op je rug liggen met de schouders op de grond en de buikspieren opgespannen. Vorm met je benen in de lucht een hoek van ongeveer 90 graden, je voeten mogen iets hoger zijn dan je knieën.
Strek je voet en tenen. Adem in om de buikspieren nog meer op te spannen. Tijdens het uitademen beweeg je het rechterbeen rustig en gecontroleerd vanuit de heupen omlaag.

Let er op dat je knie in dezelfde hoek blijft. Wanneer je buik niet meer plat kan blijven of je rug hol trekt, mag je stoppen met de neergaande beweging. Adem dan in en breng je been rustig weer naar beginpositie. Doe nu hetzelfde voor het linkerbeen. Herhaal dit 10 keer voor elk been. Let bij deze oefening er op dat je je onderrug niet tegen de grond duwt.

2. Beide benen in de lucht
Deze oefening heeft dezelfde beginpositie als de vorige oefening. Het verschil zit erin dat je je benen stevig tegen elkaar drukt. Adem in, span je buikspieren op en breng tijdens het uitademen de benen, vanuit de heupen, als een geheel rustig omlaag.

Ga niet te laag, stop wanneer je buik niet plat kan blijven en de onderrug hol trekt. Adem in en beweeg je benen terug naar beginpositie. Deze oefening heeft pas zin als je je buik ondertussen plat en vlak houdt. Leg ter controle je handen op je onderbuik. Herhaal deze oefening 5 keer.

3. Strek je benen
Bij deze oefening moet je terug op je rug gaan liggen, deze keer met de knieën opgetrokken naar de borst. Adem in, beweeg je kin lichtjes in de richting van je borst en span je buikspieren op. Adem uit, til het bovenlichaam, ook armen en handen, van de grond.

Kijk tijdens de oefening naar je bovenbenen en hou je buik plat. Leg nu de linkerhand op de rechterknie en de rechterhand op de rechterenkel. Beweeg het linkerbeen gestrekt met gestrekte voet omlaag in een diagonale lijn. Beweeg tijdens de oefening alleen armen en benen, niet het bovenlichaam. Doe hetzelfde voor het andere been, waarbij je linkerknie naar de borst brengt en je handen naar je linkerknie en linker enkel plaatst. Herhaal deze oefening 16 keer per been. Kijk niet omhoog, hou je kin bij de borst.

Draaien met bovenlichaam
Start in dezelfde beginpositie als de vorige oefening, maar nu hou je twee vingers van elke hand tegen je slapen. Je draait het bovenlichaam met de linkerschouder naar de rechterknie.

Strek het linkerbeen in een diagonale lijn van het lichaam krachtig weg. Adem in, draai het bovenlichaam naar links met de rechterschouder naar de linkerknie. Wissel van benen en strek nu het rechterbeen. Herhaal dit 16 keer aan elke kant aan een rustig tempo.

Extra tips

- Denk bij elke oefening eraan de bekkenbodemspieren op te spannen, dan spannen je diepst liggende buikspieren mee op.

- Let op je ademhaling. Adem in door je neus, uitademen gebeurt via de mond.

- Voer de oefeningen rustig en gecontroleerd uit.

- Span bij alle oefeningen je buikspieren op en hou je buik plat en vlak.

- Duw je onderrug niet tegen de grond. Hou je schouderbladen laag, sleutelbeenderen wijd en open. (ep)

(Het Laatste Nieuws)

14:07 Gepost door just me in gezondheid | Permalink | Commentaren (1) | Tags: platte buik, oefeningen |  Facebook |

24-01-08

Oproepje voor de mannen onder ons

UZ Gent zoekt dringend spermadonoren

Gent, 24 januari 2008 - Het Labo voor Andrologie van het Universitair Ziekenhuis in Gent en de UGent kampt al geruime tijd met een nijpend tekort aan spermadonoren. In de 30 jaar dat het labo bestaat, meldden zich gemiddeld 10 donoren per jaar. Dat cijfer zou tot minstens 50 moeten stijgen om te kunnen beantwoorden aan de toenemende vraag. Steeds meer alleenstaanden, lesbische koppels (samen 20%) en paren bij wie de man onvruchtbaar is (overige 80%) zien in spermadonatie dé oplossing voor hun onvervulde kinderwens. De zaadcellen van één donor kunnen dienen om maximum zes verschillende vrouwen te bevruchten.

Spermadonatie zit vandaag nog te veel in een taboesfeer, omdat het zowel door de donor als door zijn partner bijna systematisch geassocieerd wordt met vaderschap. Onterecht, want de Belgische wetgeving garandeert absolute anonimiteit voor de donor en dat voor, tijdens en na de donatie. Ook de acceptor of ontvanger blijft in alle gevallen voor de donor onbekend. Die gewaarborgde anonimiteit geldt niet in alle Europese landen, waardoor het Gentse labo ook steeds meer aanvagen krijgt uit bijvoorbeeld Nederland.

De medewerkers van het Gentse universitaire labo pleiten voor een federale promotiecampagne die spermadonatie uit de taboesfeer moet halen; het huidige tekort treft overigens ook andere spermabanken in ons land: "Eigenlijk verschilt een spermadonor in niets van een orgaandonor en dat beseft onze doelgroep te weinig. In principe zouden ze dezelfde motivatie moeten hebben, nl. een stukje van zichzelf weggeven om anderen te helpen, zonder dat er na de donatie nog verdere verantwoordelijkheden moeten opgenomen worden. Het is een maatschappelijk engagement, zeg maar", zegt dr. Guy T’Sjoen, androloog in het UZ Gent.

Er gelden specifieke selectiecriteria voor spermadonoren. Zo moeten de mannen tussen 18 en 40 jaar oud zijn en in goede gezondheid verkeren; studenten zijn daarbij een belangrijke doelgroep. Hun medische voorgeschiedenis en fysieke kenmerken worden nauwgezet bijgehouden om een correcte medische ‘matching’ te kunnen uitvoeren tussen donor en ontvanger. Uiterlijke kenmerken zoals huids-, haar- of oogkleur en gestalte spelen geen beperkende rol; ze worden in het labo wel onderling afgestemd tussen donor en ontvanger.

Elk zaadstaal van een kandidaat-donor wordt onderworpen aan strenge kwaliteitscontroles (bv. aantal zaadcellen, beweeglijkheid, enz.). Bij een gunstig resultaat wordt een bloedafname gepland die 6 maanden later herhaald wordt om na te gaan of de algemene gezondheidstoestand van de potentiële donor goed bleef. Een spermadonatie houdt geen risico’s in en wordt niet vergoed1.

Meer informatie over spermadonatie is te vinden op www.infertiliteit.net of in het Labo voor Andrologie van het UZ Gent via het telefoonnummer 09 332 21 41.

16:39 Gepost door just me in gezondheid | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mannen, uz gent, spermadonoren, andrologie |  Facebook |

mythes over vermageren

De vaste regels over diëten kent iedereen. Gezonder eten, geen vette snacks of tussendoortjes, veel bewegen en niet teveel koolhydraten eten. Kloppen deze stellingen wel? We zetten tien mythes over gewichtsverlies op een rijtje.

1. Mannen verliezen sneller gewicht

Zo onrechtvaardig, maar de theorie klopt. Uit een studie blijkt dat mannen sneller vetten verliezen dan vrouwen. Na een hele sessie oefeningen en workouts waren heren gemiddeld 5,2 kg. kwijt. Dames die dezelfde training kregen, verloren nauwelijks een kilo. De evolutieleer speelt daarbij een grote rol. Omdat vrouwen kinderen baren en zogen, raken de vetrolletjes moeilijker kwijt.

2. Bewegen doet eten
Er zijn stemmen die beweren dat sport en beweging het hongergevoel opwekken. Gevolg is dat je daardoor meer gaat eten. Klopt niet, beweren ze aan de Aberdeen Universiteit. Er is nooit een link gevonden tussen de twee.

3. Water drinken helpt gewicht verliezen
Klopt. Drink minstens acht glazen water om het hongergevoel weg te krijgen. Water vult de maag. Drink je niet genoeg, dan tracht het lichaam elk tekort op te vullen door extra water op te slaan. Zo kom je pas aan. Ook de nieren werken zonder vocht niet naar behoren. De lever kan het vet niet verbranden, waardoor het verder in het lichaam opgeslagen blijft.

4. Lopen is slecht voor de knie
Absoluut niet. Uit een studie blijkt dat lopers 25 procent minder knieproblemen kennen dan hun medemens die weinig of niet bewegen. Wie gezond oud wil worden, kan maar beter aan regelmatige lichaamsbeweging doen.

5. Diëten zijn onschadelijk
Fout, zo kan een te vlugge gewichtsdaling leiden tot galstenen. Wie minder dan 800 calorieën per dag inneemt, kan hartritmestoornissen krijgen. Crashiëten werken trouwens helemaal niet. Door maaltijden over te slaan of plots veel te weinig calorieën op te nemen, krijg je net het tegenoverstelde effect. Begin je na een tijdje weer normaal te eten, dan vliegen de kilootjes er zo aan. Dat komt omdat het lichaam al die tijd trager heeft leren werken om de weinige voeding die ze binnen kreeg, ten volle te benutten. Op die manier houdt ze elke calorie vast en slaat ze het meteen op als 'vet'.

6. Citroensap lost vet op
Een leugen, zo blijkt. Een bron van vitamine C, dat wel, maar vetten oplossen? Vergeet het.

7. Een ontbijt overslaan maakt dikker
Juist, sla de meest belangrijke maaltijd van de dag niet over. Heel wat studies bevestigen dat wie een ontbijt overslaat, meer kans maakt om dik te worden.

8. Minder vet, minder calorieën
Fout, het is een misverstand te denken dat magere producten met weinig vet weinig calorieën bevatten. Uit onderzoek blijkt dat deze vaak meer dikmakers bevatten. Andere zoetstoffen of extraatjes worden toegevoegd om smaak en textuur aan het product te geven. Vooraleer je dergelijke producten koopt, bekijk altijd eerst het aantal calorieën.

9. Koolhydraten zijn dikmakers
Niets van, brood, pasta en rijst bevatten weinig vet en calorieën. Pas wanneer ze in grote porties worden gegeten of met sauzen of beleg worden overgoten, is de stelling juist.

10. Eet 's avonds niet meer
Vaak gehoord, maar zeer onjuist. Het doet er niet wanneer je eet. Een teveel aan calorieën wordt door het lichaam altijd als vetten opgeslagen, ongeacht welk tijdstip. Veel belangrijker is te kijken wat je achter de kiezen stopt.

12:39 Gepost door just me in gezondheid | Permalink | Commentaren (1) | Tags: vermageren, dieet, calorieen, sporten, water |  Facebook |